Ana içeriğe atla

Trabzon adı nerden gelmektedir ?



Evliya Çelebi Trabzon için şöyle demiş:
- Bu şehre küçük İstanbul denilse yeridir. İrem bağları gibi süslü bir şehirdir burası. Hamsi balığı pek meşhurdur. Onun için şu beyitleri söylerler:

Trabzondur yerümüz ,
Ahça tutmaz elümüz ,
Hamsi paluk olmasa ,
Nic'olurdu halumuz.

***

Bir zamanlar Trabzon'un bulunduğu yerde küçük, şirin bir kasaba varmış. Bir gün, kasabaya, tozu dumana katarak dört nala, bir atlı girmiş. Doğruca nalbant dükkanına giderek haykırmış:
- Atım terini soğutmadan tiz nallayın! Yoksa hepinizi kılıçtan geçirim.
Herkes, süvarinin heybetinden titremeye başlamış. Nalbant hemen dört nal hazırlayıp süvariye uzatmış:
- Yiğidim, gör nalları! Beğenirsen çivileyelim, demiş.
Süvari nalları şöyle bir yoklamış, avucunda sıkarak iki büklüm edivermiş:
- Ben teneke değil, nal isterim! diye gürlemiş.
Nalbant bu defa, halis çelikten dört nal hazırlamış, atını nallamış. Atlı yabancı memnun. Cebinden bir altın çıkararak nalbanta uzatmış. Nalbant, altını parmakları arasında şöyle bir sürtüştürmüş. Paranın bütün yazıları silinmiş. Kendine dikkatle bakan atlıya:
- Al bu bozuk altını! Baksana tuğrası bozulmuş, diye uzatmış.
Yiğit adam şaşırmış, bir altın daha çıkarmış. Nalbant bir sürtüşle, onun da tuğrasını bozmuş. O zaman atlı, karşısındakinin hiç de yabana atılır birisi olmadığını anlamış:
- Hey, demiş. Atla atına, düş peşime. Sen bir nalbant dükkanına değil, er meydanına layıksın. O günden sonra bu kasabanın adı "Tuğra bozan" olmuş. Ve bu isim, zamanla "Trabzon" biçiminde söylenmiş.

***

Evliya Çelebi'miz, Trabzon'un ilk kurucusunun, zevk ehli, şen şatır bir kadın olduğunu, bundan dolayı bu şehre, neşeli kadın anlamına gelen "Tarb-zen" denildiğini, ya da suyu ve havasının hoşluğundan dolayı "tarb-ı efzun" adının verildiğini kaybeder.

Bazı kitaplarda da, Trabzon adının "Tuğra basan" dan geldiği, bu şehirde de, sultanların kendi adlarına tuğralı sikke, yani madeni para bastırdıkları kayıtlıdır.

Artık hangisine inanmayı isterseniz inanın :)
benin hoşuma neşeli kadın anlamı gitti mesela..


*Alıntıdır.

Yorumlar

  1. çok merak ediyodum trabzonu iyice atırdın merakımı:))
    karabükten gitmeden tüm karadenizi bitirmem lazım bi kere daha anladım:))

    YanıtlaSil
  2. Trabzon ismi "Trapezous" dan gelmektedir ve Rum (Grek)lar tarafından kurulmuş bir şehirdir. Burada anlattığınız hikayeler Osmanlı dönemine aittir, yani Trabzon ismi ile alakalı değildir. Ayrıca bir Trabzonlu olarak bu hikayeleri ilk defa duydum.

    YanıtlaSil
  3. ben de Trabzonluyum ve ben de ilk defa duydum Hasan Hüseyin :)
    doğrudur demedim zaten, okudum bir yerde paylaştım.

    YanıtlaSil
  4. Merhabalar,

    Karadeniz'in her şehrinin kendine özgü güzellikleri vardır. Ama Trabzon ayrı bir güzeldir.

    Bu güzel paylaşımınız için teşekkürler.
    Selam ve dualarımla.

    YanıtlaSil
  5. Tekrar gitmek istiyorum Trabzona....

    YanıtlaSil
  6. 1463 Trabzon. Bende ilk defa duydum. Tatar Ramazan diziside Trabzonda mı çekilecekmiş dogru mu?

    YanıtlaSil
  7. Evliya Çelebi ne de doğru demiş Küçük İstanbul diye :) Ben bu sözü duymamıştım ama Trabzon'da yaşarken hep derdim "burası benim küçük İstanbulum" diye :) Demek ki aynı hisleri yüzyıllar öncesinde de uyandırmış, Özlediğim ve gitmek için gün saydığım şehir

    YanıtlaSil
  8. Recep Altun ; merhabalar :) çok güzeldir memleketim , teşekkürler sevgiler..

    hayatboyu; valla konu hakkında bilgim yok, orda mı çekilcekmiş :)

    Nurşah; artık benim de küçük istanbulum oldu diyebilirim :)

    YanıtlaSil
  9. YEŞİLİN BİN BİR TONU MAVİNİN İSE EN HASI VAR MI BUNDAN ÖTESİ...

    YanıtlaSil
  10. Hamza, bizim için ötesi yok doğrudur :)

    YanıtlaSil
  11. Teşekkürle bu yazı sayesinde ödevimi hoca tam puanlı verdi. Hazırlayanın ellerine sağlık.Emeğe saygı yorum ekleyelim...

    YanıtlaSil
  12. Hazırlayanın ellerine sağlık.Bu sayde hocadan tam puan aldım...

    YanıtlaSil
  13. Hazırlayanın ellerine sağlık.Bu sayade hocadan tam puan aldım...

    YanıtlaSil
  14. İşinize yaramasina çok sevindim ;) başarılar dilerim..

    YanıtlaSil
  15. Bende hep derim küçük istanbul diye Evliya Çelebi de vakti zamanında aynı hissiyattaymış demek :)

    YanıtlaSil
  16. http://www.cografya.gen.tr/tr/trabzon/anlami.html
    buradaki bilgi hepsinden daha ciddi görünüyor. meraklıları bi inceleyin

    alıntı:
    Trabzon üzerine pekçok araştırmalar vardır. Bunlar arasında en gerçekçi olan Alman Arkeoloji Bilgini Falmerayer’dir. 1827 senesinde Münih’te basılan Geschichte Kaiserturm Trapezont isimli eserinde bu araştırıcı, Trabzon târihini teferruatlı olarak inceler. Alman bilgini Falmerayer, târihî vesikalara dayanarak Trabzon’u Orta Asya’dan gelen Türk kavimlerinden Turanlara bağlı “Tibarenler”in kurduğunu ifâde eder. Tibarenler bu bölgenin ilk sâkinleri Elizonlarla kaynaşmış ve gelişen şehir “Tibaren-Elizon” ismini almıştır. Zamanla “Tirenbun” sonra da “Trabzon” olan bu ismin menşei “Tibaren-Elizon”ların yaşadığı şehir isminden gelmiştir.

    YanıtlaSil
  17. Trabzon üzerine pekçok araştırmalar vardır. Bunlar arasında en gerçekçi olan Alman Arkeoloji Bilgini Falmerayer’dir. 1827 senesinde Münih’te basılan Geschichte Kaiserturm Trapezont isimli eserinde bu araştırıcı, Trabzon târihini teferruatlı olarak inceler. Alman bilgini Falmerayer, târihî vesikalara dayanarak Trabzon’u Orta Asya’dan gelen Türk kavimlerinden Turanlara bağlı “Tibarenler”in kurduğunu ifâde eder. Tibarenler bu bölgenin ilk sâkinleri Elizonlarla kaynaşmış ve gelişen şehir “Tibaren-Elizon” ismini almıştır. Zamanla “Tirenbun” sonra da “Trabzon” olan bu ismin menşei “Tibaren-Elizon”ların yaşadığı şehir isminden gelmiştir.

    YanıtlaSil
  18. Mikail Memiş teşekkürler senin hikayen bana daha gercekci geldi...
    TRABZON

    YanıtlaSil
  19. Bir Trabzonlu olarak.... Yaklaşık 30 yıl sonra güzel memleketime döndüm... Memleketim çok ama çokkk güzelleşmiş değişmiş modern bir görünüm kazanmış... Ama İnsanları bazı insanlarından sokaktaki çarşı ve pazardaki insanlarından bahsediyorum ... herkesten değil... Bu kadar kaba,saygısız,yobaz,eğitimsiz,insanlar maalesef Tarbzon dışında başka bir yerde göremezsiniz... Yazık gerçekten çokk yazık....

    YanıtlaSil

Yorum Gönder

Bu blogdaki popüler yayınlar

Peçete Katlama Teknikleri

bir kadını en mutlu eden şeylerden birisi de yaptığı yemeklerin beğenilmesidir.. mesela ben, yemeğe başladığımızda eşimin suratına bakarım hemen :) ifadesinden ya da iştahla yemesinden -heh beğendi, diye bir ohh çeker devam ederim yemeğe :) yemeklerden ziyade sofranın cicili bicili süslenmesi de o yemeklerin iştahla yenmesine yardımcı oluyor bence.. illaki pahalı runner, amerikan servisi alacaksınız diye bir şey yok.. elinizde olan malzemeler ve çiçeklerle de sofranızı renklendirebilirsiniz.. genelde kağıt peçete kullanıyorum ben,  kağıt olsun kumaş olsun basit hareketlerle peçetelere değişik şekiller verebiliyoruz.. en azından bu posttan sonra ben daha çok özen göstereceğim :) işte bir kaç peçete katlama tekniği.. hangisi kolayınıza gelirse artık.. *fotoğraflar alıntıdır: pintereset.com

Bir bardak çayın hikayesi..

Kaynana alt demlik gibidir, kaynadıkça fokurdar durur... Gelin üst demlik gibidir, alt demlik kaynadıkça yukarda demlenir durur.. Damat çay bardağı gibidir, biraz kaynana doldurur biraz gelin.. Kaynata çay tabağı gibidir, dökülenleri toplar.. Görümce çay kaşığı gibidir, ara sıra gelir karıştırır gider.. Çocuklar ise şeker gibidir, çayın tadına tat katar, yüzleri gülümsetir.. Kısaca bir bardak çay aile demektir :) *** Karadenizde anlatılan meşhur  hikayeyi bilmeyen yoktur sanırım.. çocukken hayranlıkla dinlerdim çok hoşuma giderdi.. bilmiyorum ne kadar doğru ne kadar yanlış ama şuanda benim için pek geçerli değil bu hikaye.. eskidendi böyle kaynana gelin muhabbetleri.. gelin aldık demek temizlikçi aldık demekti, gelin aldık demek aşçı aldık demekti, gelin aldık demek hizmetçi aldık demekti yalan mı? eski gelinleri az oturup dinleyin hiç biri güzel şeyler anlatmıyor.. ara sıra bana soruyorlar nasıl alışabildin mi evliliğe diye? tabi çok iyiyim , mutluyum diyorum.. güzel

Annemin evine giderken, annemin evinden dönerken :)

derler ki; şanslı annelerin ilk çocukları kız olur, daha şanslı annelerin ikinci çocukları da kız olur ^_^ biz iki kız kardeş olduğumuza göre benim annem çok şanslı oluyor bu durumda :D bir de kendine sormak lazım tabi.. evlendik ev boşaldı rahatladım sanmayın diyor annem, şimdi daha çok aklım sizde kalıyor.. bir kişi gittiniz evden iki, üç kişi olarak geliyorsunuz şimdi daha kalabalık oldu ailemiz.. ben acırım yavruma yavrum acır yavrusuna diyor.. o yüzdendir sanırım anneme ne zaman gitsem boş valizle gidip, dolu dolu valizlerle dönerim evime.. istanbulda sanki patates yok anne diyorum, köy patatesi gibi olmaz diyor.. istanbulda sanki turşu yok anne diyorum, ev yapımı gibi olmaz diyor.. istanbulda sanki peynir yok anne diyorum, bizim peynirimiz gibi olamaz diyor.. öğrenciyken valizime köy yumurtası koymaya kalkmıştı zor engel olmuştum :) o yüzdendir ki ne kadar büyüsek de biz annelerimizin gözünde hala bebeğiz.. evlensek de.. anne olsak da.. verdikçe içi rahatlıyor..